«Έχουμε δικαίωμα σε γάμο και οικογένεια»

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Εύη Σαλτού Αγγελική Καραγεώργου
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου 2009

«Είναι καιρός να αφήσουμε τα 500 χρόνια σκλαβιάς πίσω! Το πρόβλημα δεν το έχει πια η ελληνική κοινωνία. Ανήκουμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά εμείς δεν μπορούμε να έχουμε τα ίδια δικαιώματα με τα ομόφυλα ευρωπαϊκά ζευγάρια. Κι αυτό γιατί η Ελλάδα αρνείται να τα εφαρμόσει».

Για τον 42χρονο κομμωτή Κωνσταντίνο Κεφαλά, το πρόβλημα με τα δικαιώματα των ομοφυλοφίλων στη χώρα μας- παρά τους αγώνες διεκδίκησης που έχουν γίνει - είναι ότι πολλοί, και κυρίως οι ιθύνοντες, το θεωρούν ανύπαρκτο. «Μία απλή σύγκριση με τις σκανδιναβικές χώρες ή ακόμα καλύτερα με την Ισπανία θα έκανε καλό. Η Εκκλησία της Ισπανίας είναι πολύ αυστηρή, όμως ακόμα κι εκεί ισχύει πλέον το δικαίωμα γάμου και υιοθεσίας. Αυτό χρειαζόμαστε κι εμείς», τονίζει στα «ΝΕΑ». Έναν χρόνο μετά τον πολύκροτο γάμο των δύο ομόφυλων ζευγαριών στο νησί της Τήλου αλλά και λίγες μόνο εβδομάδες μετά το «όχι» της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής στην πρόταση νόμου του ΠΑΣΟΚ για τη θεσμοθέτηση του συμφώνου ελεύθερης συμβίωσης ώστε να καλύπτει και τα ομόφυλα ζευγάρια, τα μέλη της ομοφυλοφιλικής κοινότητας στη χώρα μας συνεχίζουν να μιλούν για Μεσαίωνα σε ό,τι αφορά τα δικαιώματά τους.

Ο γάμος αλλά κι η υιοθεσία παιδιών παραμένουν στην πρώτη γραμμή των διεκδικήσεων για τα ομόφυλα ζευγάρια. «Κάθε άνθρωπος που σέβεται τον διπλανό του αλλά και τους νόμους του κράτους στο οποίο ζει, γιατί να μην έχει δικαίωμα σε μια ευτυχισμένη ζωή; Επειδή αγαπά έναν άνθρωπο του ίδιου φύλου;», τονίζουν. «Η απόλυτη ισότητα παντού είναι αυτό που διεκδικούμε. Κατά συνέπεια, η πρόσβασή μας σε όλες τις νομικές πρόνοιες, όπως είναι ο πολιτικός γάμος και το σύμφωνο συμβίωσης, η ισότητα στην τεκνοθεσία. Αλλά και η προστασία μας από τις διακρίσεις και τις ομοφοβικές επιθέσεις, σωματικές ή φραστικές σε όλους τους τομείς της καθημερινότητας. Τέλος και ίσως η σημαντικότερη διεκδίκηση μας είναι η ενσωμάτωση μιας σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία με αίσθημα ισότητας και κατανόησης προς όλες τις σεξουαλικές ταυτότητες. Όλα ξεκινάνε από την παιδεία», επισημαίνει ο γκέι ακτιβιστής κ. Δημήτρης Τσαμπρούνης.

Ανοιχτή η κοινωνία
Η ελληνική κοινωνία είναι πλέον εξαιρετικά ανοιχτή στην αντιμετώπιση των ομόφυλων ζευγαριών, τονίζουν τα μέλη της ομοφυλοφιλικής κοινότητας. «Σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να κατηγορούμε μια κοινωνία που δεν έχει εκπαιδευτεί σε ζητήματα ανθρώπινων δικαιωμάτων. Επιπλέον, η κοινωνία μας έχει την τάση να υποκρίνεται όπως και οι πολιτικοί της. Βλέπουν και κάνουν τα πάντα, αλλά δεν μιλούν ποτέ για αυτά!», λέει η κ. Ευαγγελία Βλάμη, ακτιβίστρια και μπλόγκερ.

Σημαντικός παράγοντας που συντέλεσε στο να δουν με άλλο μάτι τη διαφορετική σεξουαλική ταυτότητα ήταν η διοργάνωση του Αthens Ρride. «Η επαναλαμβανόμενη παρουσία του Φεστιβάλ μας, με τη δυναμική που έχει αναπτύξει, έχει βοηθήσει στην επιτάχυνση μιας αλλαγής νοοτροπίας γύρω από το θέμα της σεξουαλικής ταυτότητας, πρώτα από όλα για τα ίδια τα γκέι ή λεσβιακά άτομα. Βοηθάει στο να εκφραστούμε και να πούμε πως υπάρχουμε. Κι όταν καταφέρνεις και υπάρχεις, μπορεί ο άλλος να σε αποδεχτεί», λέει ο κ. Τσαμπρούνης.

Σύμφωνα με την κ. Άντρεα Γκίλμπερτ, μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής του Φεστιβάλ Υπερηφάνειας, χαρακτηριστικό είναι ότι στα φεστιβάλ των τελευταίων ετών παίρνουν μέρος όχι μόνο οι άμεσα ενδιαφερόμενοι αλλά και οι οικογένειές τους, οι φίλοι, τα αδέρφια. «Αυτό ήταν μάλιστα και το κίνητρο της δημιουργίας μίας νέας ομάδας με την ονομασία ΡFLΑG (Ρarents and Friends of Lesbians Αnd Gays), η οποία θα απαρτίζεται από τους γονείς και τους φίλους των ομοφυλοφίλων».

Το νομοσχέδιο για τη νομική αναγνώριση της συμβίωσης εκτός γάμου αλλά μόνο για τα ετερόφυλα ζευγάρια προκάλεσε πέρυσι σφοδρές αντιδράσεις στην κοινότητα των ομοφυλοφίλων. Ένα χρόνο αργότερα τα ομόφυλα ζευγάρια συνεχίζουν να μένουν εκτός, παρά την πρόταση του ΠΑΣΟΚ να συμπεριληφθούν. Όπως επισημαίνει ο κ. Τσαμπρούνης, το σύμφωνο συμβίωσης έχει νομιμοποιηθεί στα άλλα ευρωπαϊκά κράτη πρωτίστως για να τακτοποιεί τα ομόφυλα ζευγάρια και μετά γίνεται η διεύρυνση του μέτρου και για τα ετερόφυλα. «Στην Ελλάδα πάλι στο θέμα αυτό έχουμε αρνητική καινοτομία, αφού αποκλείσανε εμάς που για τις άλλες χώρες ήμασταν προτεραιότητα. Είναι η τελική απάντηση από μια φοβική κυβέρνηση, η οποία γενικά δεν πήρε πρωτοβουλίες να λύσει θέματα κοινωνικών ομάδων και η οποία τελικά κατέρρευσε από το βάρος των ίδιων της των φόβων και την ιδιοτέλεια. Ελπίζουμε τα κόμματα της νέας Βουλής που έχουν ευαισθησίες στα θέματά μας να έχουν την πλειοψηφία στην επόμενη Βουλή και να κρατήσουν τις υποσχέσεις τους. Αναφέρομαι σε ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ και Οικολόγους Πράσινους». Σημειώνεται μάλιστα ότι ήδη τρία ομόφυλα ζευγάρια έχουν προσφύγει στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τον συγκεκριμένο αποκλεισμό.

Η ερμηνεία του νόμου
Το βασικό επιχείρημα εκείνων που υποστηρίζουν την εγκυρότητα των γάμων μεταξύ προσώπων του ιδίου φύλου είναι, σύμφωνα με τον δικηγόρο και διδάκτορα Νομικής κ. Βαγγέλη Μάλλιο, οι σχετικές διατάξεις του Αστικού Κώδικα που μιλούν γενικά για το «πρόσωπο» των μελλονύμφων, χωρίς να απαιτούν ρητά αυτοί να ανήκουν σε αντίθετο φύλο. «Αντίθετα, η άλλη πλευρά στηρίζεται κατά κύριο λόγο στην ιστορική ερμηνεία του Αστικού Κώδικα και δέχεται ως προϋπόθεση για έναν έγκυρο γάμο την ετερότητα του φύλου μεταξύ των μελλονύμφων», αναφέρει χαρακτηριστι- κά ο δικηγόρος.

Μήπως, όμως, η ελληνική κοινωνία δεν είναι έτοιμη ακόμα για ένα τέτοιο βήμα; «Το εν λόγω επιχείρημα, το οποίο κατά καιρούς προβάλλεται προκειμένου να στερεί από μια κοινωνική ομάδα τα δικαιώματα που απολαμβάνουν οι υπόλοιποι δεν έχει θέση σε μια κοινωνία που θέλει να είναι δημοκρατική και φιλελεύθερη. Αν όντως τα ανθρώπινα δικαιώματα έχουν λόγο ύπαρξης, δεν μπορεί να συμψηφίζονται ή να παρακάμπτονται με συντηρητικά κλισέ, κάτω από το φόβητρο της αντίδρασης της Εκκλησίας και της μικροπολιτικής ψηφοθηρίας ή επειδή απλώς ορισμένοι ενοχλούνται» καταλήγει ο κ. Μάλλιος.

ΑΤΗΕΝS ΡRΙDΕ
«Το Φεστιβάλ έχει βοηθήσει στην επιτάχυνση μιας αλλαγής νοοτροπίας γύρω από το θέμα της σεξουαλικής ταυτότητας»

«Θα φτάσουμε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο»

 ΣΤΙΣ 3 ΙΟΥΝΙΟΥ του 2008 τελέστηκε από τον δήμαρχο Τήλου Τάσο Αλιφέρη, ο πρώτος ελληνικός γάμος δύο ομόφυλων ζευγαριών. Περίπου 15 μήνες μετά, τα ζευγάρια έχουν ασκήσει έφεση στην πρωτόδικη απόφαση που θέλει τους γάμους αυτούς ανυπόστατους και χωρίς ισχύ. «Εάν κι εκεί η απόφαση είναι αρνητική, θα καταφύγουμε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο», λέει η κ. Βλάμη. «Θα το ξανακάνω χωρίς δεύτερη σκέψη», δηλώνει ένας από τους βασικούς «πρωταγωνιστές», ο δήμαρχος κ. Τάσος Αλιφέρης.

Όπως τονίζει, η τέλεση ενός πολιτικού γάμου- ανάμεσα σε ομόφυλα ή ετερόφυλα ζευγάρια- είναι καθήκον κάθε δημάρχου. «Αντίθετα, όποιος αρνηθεί να τον τελέσει- είτε ανάμεσα σε ομόφυλα είτε ανάμεσα σε ετερόφυλα ζευγάρια- παραβαίνει το καθήκον του», προσθέτει.

Και οι γκέι μπορούν να είναι καλοί γονείς

 «ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ όπου μεγαλώνει ένα παιδί χαρακτηρίζεται υγιές από το είδος της σχέσης του ζευγαριού και όχι από το φύλο των γονιών. Έχω γιο 18 ετών και δεν έχει πρόβλημα που ο μπαμπάς του είναι ομοφυλόφιλος, αντιθέτως μάλιστα», λέει ο κ. Κεφαλάς. Στη λίστα με τις χώρες που επιτρέπουν την υιοθεσία παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια πρόσφατα προστέθηκε η Ουρουγουάη, η οποία στα τέλη Αυγούστου ενέκρινε το σχετικό νομοσχέδιο. «Χώρες που κανείς δεν το περιμένει είναι θετικές στην υιοθεσία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Ν. Αφρική, που υπήρξε πρωτοπόρος στον τομέα, καθώς και άλλες χώρες της Λατινικής Αμερικής, όπως η Βραζιλία ή η Αργεντινή. Ακόμη και σκληροπυρηνικά συντηρητικές ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ελβετία. Η Ελλάδα επιλέγει για κάποιους λόγους να μένει πίσω, προσκολλημένη σε προκαταλήψεις και κάθε είδους ρατσισμούς», σημειώνει ο κ. Τσαμπρούνης.

Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι στη Γερμανία 12.000 παιδιά ζουν με ομοφυλόφιλους γονείς και το 95% αυτών με δύο μητέρες. Αν και το γερμανικό δίκαιο επιτρέπει την υιοθεσία παιδιού από ομοφυλόφιλο σύζυγο, μόνο εάν πρόκειται για παιδί του ή της συντρόφου που αποκτήθηκε από προηγούμενη ετεροφυλική σχέση ή γάμο, γίνονται σημαντικά βήματα να υιοθετούνται παιδιά αποκλειστικά από ομόφυλα ζευγάρια.

Αποδοχή
Χρησιμοποιώντας τη σελίδα αυτή, συναινείτε στη χρήση cookies. Περισσότερα...