Ντόρα Ρωζέττη, "Η Ερωμένη της"

 "Η Ερωμένη της" το βιβλίο της άγνωστης Ντόρα Ρωζέττη 
«...και για μια στιγμή, καθώς έκανε, κοιτώντας με πονηρά, ένα σπαρταριστικό κίνημα του πάνω μέρους του κορμιού της και γλίστρησε η ζέρσεϊ ζακέτα της, παρουσιάστηκαν μπρος τα μάτια μου κάτι ελαφρές κυματιστές γραμμές τοσο καλλιτεχνικές (ήταν για μένα το πρότυπο ωραιότητος γυναικείου στήθους), που βρέθηκα σ΄άλλους κόσμους. Απ΄εκείνη τη βραδιά κατάλαβα πως έγινα ειδωλολάτρισσα.»Η Ερωμένη Της

 Κυριακή βράδυ ξεκινάω και τελειώνω μέσα σε 242 σελίδες, μια ιστορία αγάπης δυνατής. Στην Αθήνα κατά το τέλος της δεκαετίας του 1920 με ταξιδεύει πιστά. Σε υπόγειες ταβέρνες, φοιτητικούς χώρους, στο Χημείο, στην Αλεξάνδρας και στο Φάληρο, στον Λυκαβηττό και στο φτωχό ντιβάνι της που κάνει όργια γλυκά με την ερωμένη της, ταξιδεύω στη ζήλια της, στο μίσος της και στην αγάπη της. «Θέλω να την εκδικηθώ, να της κάνω κακό. Μα σαν βρεθώ μπροστά της, γίνομαι τοσο αδύναμη. Κλαίω την παλιά σιδερένια θέληση μου». Από τις πρώτες σελίδες αρχίζει η καρδιά να χτυπά γρήγορα και τα μάτια μου τρέχουν πάνω στις λέξεις λαχανιασμένα. Εγω δεν αντέχω τέτοια χειμαρρώδη αγάπη στην ζωή μου. Τέτοιο έρωτα δεν μου επιτρέπω να ζήσω, είναι απόλυτα τυραννικός, ταπεινωτικός, ύψιστος και κυριαρχικός. Παρόλα αυτά η γραφή της δεν μου αφήνει κανένα περιθώριο να ξαποστάσω, από την πρώτη κιόλας παράγραφο, αρχίζω και αγαπάω τον τρόπο που αγαπάει. Ενας χείμαρρος από έρωτα, λύτρωση και σκλαβιά. Δεν μαζεύεται από πουθενά, δεν σταματάει με τίποτα, γίνεται όλο «πιότερο» αγάπη. Ζήλια, βρισιές, υπομονή, πείσμα και γράμματα, όλα καταγεγραμμένα ακριβώς όπως στην αληθινή ζωή συμβαίνουν. Χωρίς καμία λογική αλληλουχία τα συναισθήματα αποτυπώνονται τοσο άμεσα όπως ανεμοστροβιλιζονται μέσα στο παραδομένο στον έρωτα μυαλό της. 

Ημερολογιακή γραφή που σου δίνει την αίσθηση της αυτόματης γραφής, με βάζει στην πείνα της, στα πληρωμένα φιλιά που αποζητά, πάω εκδρομή μαζί της στο Λουτράκι και περιμένω το βράδυ με την ίδια αγωνία της, την ερωμένη της να πάει στο κρεβάτι της μεχρι τα χείλια τους και τα κορμιά τους να ενωθούν ως το ξημέρωμα. Με κάνει και ζω όπως αυτή, γύρω στα 1928, στα 23 της χρόνια, παρακολουθώ και ανακαλύπτω για πρώτη φορά σε λογοτεχνικό έργο, την Αθήνα των γυναικών του ’20, την ομοφυλοφιλία, τις καλλιτεχνικές αναζητήσεις, τα γλέντια τους, τις φεμινίστριες, την επαναστατημένη νεολαία της εποχής εκείνης που αντιστέκεται και όλα είναι διάκοσμος μέσα από την υπερβατική αγάπη της για την Λίζα της. Το ψευδώνυμο της συγγραφέως, Ντόρα Ρωζεττη και ακόμα δεν γνωρίζουμε ποια πραγματικα ήτανε. Σε μια περίοδο της δεκαετίας του 1920 ήταν δύσκολο να βγεις με το πρώτο βιβλίο της ελληνικής γυναικείας, λεσβιακής λογοτεχνίας και να πεις ποια είσαι, παρ΄ολο που σε όλο το κείμενο της δείχνει έντονα ότι ο κύκλος της το ήξερε, ακόμα και ο πατέρας της, ότι εκείνη την ένοιαζε μόνο η Λίζα της και ότι είχε αρκετές φιλενάδες σαν και αυτήν. 

Ο Γρηγόρης Ξενόπουλος στην Νέα Εστία ήταν ο πρώτος που αφιέρωσε ένα ολόκληρο δισέλιδο, εγκώμιο για την εξαίρετη γραφή της. Οι υπόλοιποι συγγραφείς και κριτικοί της εποχής ακόμα και οι πιο προοδευτικοί πέταξαν το βιβλίο στο καλάθι των αχρήστων και μόνο στην βιβλιοθήκη του διανοούμενου της εποχής του ’30 Τάκη Ελευθεριάδη βρέθηκε και στη βιβλιοθήκη του Καβάφη μαζί με αφιέρωση της συγγραφέως και κομμένα φύλλα αποδεικνύοντας ότι ο Καβάφης το είχε διαβάσει. 

Είναι τρομερά συγκινητικό όταν έναν μόνο χρόνο νωρίτερα (1928) η παγκόσμια λογοτεχνία έχει να μιλάει και να απαγορεύει το λεσβιακό μυθιστόρημα της Ραντκλιφ Χολ, το "Πηγάδι της Μοναξιάς" (εκδόσεις Κουκίδα 2003, μετάφραση Νίκη Σταυρίδη), ένα εξαίρετο δείγμα βικτοριανής γραφής που μας ξεναγεί στις γυναίκες λεσβίες της αριστερής όχθης του Παρισιού, μέσα από την αυτοβιογραφία της Ραντκλιφ Χολ, έρχεται μια αριστερή ελληνίδα που σπουδάζει Αθήνα και απογειώνει με την μοντέρνα, σύγχρονη γραφή της. 

Η Ντόρα Ρωζέττη μας βάζει τοσο μέσα στην ανήσυχη πνευματικά Αθήνα του Βάρναλη, του Θεοτοκά, του Πολίτη και μάλιστα έχοντας την πρωτιά αφού το βιβλίο της είναι από τα πρώτα ελληνικά δείγματα καταλυτικής ημερολογιακής γραφής. Μέσα στο κλίμα της εποχής που η ποίηση του Καβάφη κερδίζει την διανοούμενη Αθηναϊκή νεολαία, ο Λαπαθιώτης δεν κρύβει την ομοφυλοφιλία του, η Πολυδούρη εφαρμόζει στην ζωή της τις ιδέες του φεμινιστικού κινήματος και ο Καρυωτάκης γράφει ανατρεπτικές σάτιρες, η άγνωστη μικρή Ντόρα Ρωζεττη εκδίδει ένα βιβλίο που μιλάει για μια ιδιότυπη αγάπη και το κάνει τοσο σύγχρονα λογοτεχνικά. Αξίζει να το διαβάσετε αλλα και να φτάσετε στην τελευταία σελίδα, εκεί που καταλήγει αυτός ο δυνατός έρωτας.

Εκδόσεις Μεταίχμιο, επιμέλεια βιβλίου και επίμετρο Χριστίνα Ντουνιά. Η Ερωμένη της από την Ντόρα Ρωζέττη. Πρώτη έκδοση του το 1929!

Maria Cyber


Copyright © 1995-2006 Proud Promotions Greek LGBT Promotion. All rights reserved.
Απαγορεύεται η χρήση ολόκληρου ή μέρους κειμένου, φωτογραφιών ή videos για προβολή σε οποιοδήποτε οπτικό-ακουστικό μέσο χωρίς την έγγραφη άδεια της παραπάνω εταιρίας. Για καλύτερη multimedia εμφάνιση, χρησιμοποιήστε M. S. Internet Explorer V5.0 ή νεότερο, ανάλυση οθόνης 800Χ600 pixels, κάρτα ήχου Sound Blaster και φροντίστε να έχετε εγκατεστημένο το Flash Player plugin.

 

Αποδοχή
Χρησιμοποιώντας τη σελίδα αυτή, συναινείτε στη χρήση cookies. Περισσότερα...