Richard Ellmann,ΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΕΣ:Όσκαρ Ουάιλντ

ΣΕΙΡΑ: ΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΕΣ
(ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΣΕΙΡΑΣ: ΧΑΡΗΣ ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ)
ΤΙΤΛΟΣ: Όσκαρ Ουάιλντ
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: RichardEllmann
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: Ελεάνα Πανάγου
ISBN: 978-960-16-2973-5
ΣΧΗΜΑ: 17x24
ΣΕΛΙΔΕΣ: 936

Ο Richard Ellmann, ένας από τους σημαντικότερους βιογράφους της εποχής μας, αφιέρωσε σχεδόν είκοσι χρόνια δουλειάς στην καθοριστική αυτή βιογραφία του Όσκαρ Ουάιλντ.
Αρχίζοντας από την παιδική του ηλικία στο Δουβλίνο και συνεχίζοντας στην Οξφόρδη του Ράσκιν και του Πέιτερ, όπου ο Ουάιλντ φιλοτέχνησε την καλλιτεχνική του persona, η οποία έμελλε να θεοποιηθεί, να σατιριστεί και τελικά να οδηγηθεί στην καταστροφή, ο Ellmann παρουσιάζει ανάγλυφα την εντυπωσιακή σταδιοδρομία του ήρωά του: ο κόσμος στον οποίο έζησε και δημιούργησε, περιτριγυρισμένος από θαυμαστές και εχθρούς.
Τον βλέπουμε στη συνέχεια, νέο ακόμη, στο Λονδίνο να συγκεντρώνει πάνω του όλα τα γνωρίσματα ενός εστέτ, αλλά και να μαγεύει την υψηλή κοινωνία της Νέας Υόρκης, να πίνει μαζί με τους έκπληκτους εργάτες του ορυχείου στο Λίντβιλ και να γοητεύει τον Ουόλτ Ουίτμαν. Να κατακτά το Παρίσι του Γκονκούρ και του Μαλαρμέ, να τον υποδέχεται η μεγάλη Σάρα Μπερνάρ, να προκαλεί αμηχανία στον Προυστ και να παίζει τον ρόλο του Μεφιστοφελή πλάι στον νεαρό Φάουστ, που υποδύεται ο Αντρέ Ζιντ.
Αμφιταλαντευόμενος ανάμεσα στον έρωτα για τις γυναίκες και στον έρωτα για τους άντρες – συνειδητοποιεί για πρώτη φορά, σε ηλικία 32 ετών, τρία χρόνια μετά τον γάμο του με την Κόνστανς Λόιντ, ότι είναι ομοφυλόφιλος και βρίσκει στο πρόσωπο του όμορφου αλλά άστατου Λόρδου Άλφρεντ Ντάγκλας το πάθος που θα τον οδηγούσε τελικά στην ατίμωση και στον εξευτελισμό. Η δραματική χροιά της τρομερής σχέσης τους και η τραγική κατάληξή της —η δημόσια διαπόμπευση του Ουάιλντ, η καταδίκη και οι κτηνώδεις συνθήκες της φυλάκισής του, και ο τραγικός θάνατός του στην εξορία, σε ηλικία 46 ετών— φωτίζονται σ’ αυτή τη βιογραφία με συναρπαστική ακρίβεια.
Ο Ellmann αξιοποιεί πλήθος τεκμηρίων, πολλά εκ των οποίων έρχονται για πρώτη φορά στο φως. Προσεγγίζοντας εκ νέου τη Σαλώμη, το Πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέυ, τη Σημασία του να είναι κανείς σοβαρός, καθώς και άλλα έργα, αναδεικνύει σημαντικές πτυχές του συγγραφέα τους, αποκαλύπτοντας έναν Ουάιλντ που είναι πιο μεγαλοφυής και πιο ανθρώπινος απ’ όσο ο μύθος του αφήνει να φανεί. Έναν Ουάιλντ που δεν είναι μόνο η προσωποποίηση του fin de siècle, αλλά μπορεί ακόμα και σήμερα να θέτει υπό αμφισβήτηση τις παραδοχές μας με την προκλητική του σκέψη. «Το πνεύμα του» γράφει ο Ellmann «είναι τόσο αναγκαίο και επίκαιρο στην εποχή μας όσο ήταν και εκατό χρόνια πριν. […] Είναι ένας από μας». Κι επιστρέφει σ’ εμάς, μοναδικός και ακέραιος, μ’ ένα βιβλίο που αποτελεί θρίαμβο της τέχνης της βιογραφίας.
«Μαεστρία στην τέχνη της βιογραφίας... ένα ξεχωριστό βιβλίο... Ο Έλλμαν διαθέτει το πρωταρχικό, αναντικατάστατο χάρισμα της καλής αφήγησης – όχι μόνο της βασικής ιστορίας, αλλά και των άλλων, μικρότερων ιστοριών που κρύβονται μέσα της».
The New York Review of Books

Ο RichardEllmann, κατά τη διάρκεια της μακράς και λαμπρής σταδιοδρομίας του, κατέκτησε τη διεθνή αναγνώριση ως μελετητής, καθηγητής αγγλικής λογοτεχνίας, κριτικός και βιογράφος.
«Πρόκειται για ένα κορυφαίο έργο της βιογραφικής τέχνης». Με αυτά τα λόγια υποδέχτηκε ο Αμερικανός κριτικός Leon Edel τη βιογραφία του Όσκαρ Ουάιλντ —το τελευταίο βιβλίο του Ellmann, το οποίο αποτελεί επιστέγασμα της καριέρας του– προσθέτοντας ότι «το πορτρέτο αυτό της πλέον τραγικής μορφής της βικτοριανής εποχής υποσκελίζει ακόμα και την περίφημη βιογραφία του Ellmann για τον Τζόις».
Ο Ellmann γεννήθηκε το 1918 στο Χάιλαντ Παρκ του Μίσιγκαν. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο του Γέιλ και στο Τρίνιτι Κόλετζ του Δουβλίνου. Δίδαξε μεταξύ άλλων στα Πανεπιστήμια του Χάρβαρντ, του Γέιλ, του Σικάγου και της Οξφόρδης, όπου διετέλεσε καθηγητής αγγλικής λογοτεχνίας στην έδρα Goldsmith και εταίρος του Νιου Κόλετζ.
Ανάμεσα στις άλλες σημαντικές βιογραφίες που εξέδωσε ο Ellmann συγκαταλέγονται και αυτές του Τζέιμς Τζόις (απέσπασε το National Book Award, 1959) και του Γουίλλιαμ Μπάτλερ Γέητς. Μεταξύ των πολλών βιβλίων του που επαινέθηκαν από τους κριτικούς θα πρέπει να αναφερθούν οι δύο τόμοι με τις επιστολές του Τζόις, καθώς και η μελέτη του The four Dubliners, που αφορά το έργο των Ουάιλντ, Σω, Τζόις και Μπέκετ.
Ο Ellmann πέθανε τον Μάιο του 1987, στην Οξφόρδη, λίγο μετά την ολοκλήρωση του Όσκαρ Ουάιλντ, βιβλίου στο οποίο είχε αφιερώσει σχεδόν δύο δεκαετίες μελέτης, έρευνας και συγγραφής.
 
«Ένας κορυφαίος βιογράφος προσωπικοτήτων της λογοτεχνίας διέσωσε με το βιβλίο αυτό τον Ουάιλντ από έναν αιώνα κακών ως επί το πλείστον βιογραφιών».
                                                         Newsday
«Συναρπαστικό».
Manchester Guardian
 
«Δύσκολο να φανταστούμε μια πιο πλήρη, μετρημένη και συναρπαστική περιγραφή».
                                               Time
 
«Ένα σπουδαίο βιβλίο... το δεύτερο αριστούργημά του... προϊόν μακράς και λεπτομερούς έρευνας, που αποτελεί επίσης έκφραση του αξιοθαύμαστου κριτικού πνεύματος του Έλλμαν, της ευρείας και σε βάθος μόρφωσής του και της απόλυτης ανθρωπιάς του».
                                                  AnthonyBurgess
 
«Ένα καταπληκτικό επίτευγμα».
                            The Sunday Times
 
«Ο Έλλμαν αποδίδει με αριστοτεχνικό τρόπο όχι μόνο τη μεγαλοφυΐα του Ουάιλντ αλλά και τη συμπόνια, το θάρρος, τη γενναιοδωρία και την ακαταμάχητη γοητεία του».
                                                  Vanity Fair
 
«Η ζωή του Ουάιλντ ήταν ένα έργο τέχνης, το ίδιο και η βιογραφία του».
                  Stephen Becker,Chicago Sun-Times
 
«Βιβλίο που γοητεύει, γραμμένο με απαράμιλλη χάρη».
          Denis Donoghue, New Republic
 
«Μνημειώδες».
Christopher Lehmann-Haupt, The New York Times
 
«Η καλύτερη βιογραφία συγγραφέα την τελευταία δεκαετία — η πιο καλογραμμένη και η πιο ζουμερή».
                                         Edmund White
 
«Μια υπέροχη βιογραφία... Οι ερμηνείες που προτείνει ο Έλλμαν για τα γραπτά του Ουάιλντ —δοκίμια, διηγήματα, ποιήματα, θεατρικά έργα και γράμματα— καθώς και για τις συνομιλίες του πλουτίζουν αυτό το έξοχο βιβλίο».
                                                                                            Richard Locke,Wall Street Journal

Αποδοχή
Χρησιμοποιώντας τη σελίδα αυτή, συναινείτε στη χρήση cookies. Περισσότερα...