φυλομετάβαση, λεσβιες, θεατρο, Beton 7, Rotterdam, Τζον Μπρίταιν, Ραφίκα Σαουίς

H Φιόνα/Έντριαν αγαπάει την Άλις (μέχρι 25/2 οι παραστάσεις)

Το βραβευμένο με Oλιβιέ «Rotterdam» του Τζον Μπρίταιν στο Beton7

«Δεν θέλω να γίνω άντρας, απλά θέλω να σταματήσω να είμαι γυναίκα». Αυτή η αφοπλιστική δήλωση διαταράσσει τη σχέση δύο ομοφυλόφιλων γυναικών στο βραβευμένο με Ολιβιέ έργο «Rotterdam». Η Ραφίκα Σαουίς και η Κλεοπάτρα Μάρκου μας συστήνουν τις ηρωίδες που ενσαρκώνουν στη σκηνή.

Ραφίκα Σαουίς (Φιόνα/Έντριαν)
«Η Φιόνα είναι γύρω στα 28, αγγλικής καταγωγής, δουλεύει ως δασκάλα σε ένα καθολικό σχολείο του Ρότερνταμ και μετράει επτά χρόνια δεσμού με την Άλις. Στην πρώτη πράξη συναντάμε το ζευγάρι Χριστούγεννα, με τη Φιόνα να ανακοινώνει ότι όλη της ζωή ένιωθε άνδρας και ότι επιθυμεί πλέον να προχωρήσει με φυλομετάβαση. Στη δεύτερη πράξη έχουν μεσολαβήσει τέσσερις μήνες στους οποίους η Φιόνα παίρνει ορμόνες, ενώ πρέπει να περάσουν περίπου δύο χρόνια προκειμένου να αποφασίσει αν θα κάνει την επέμβαση. Όλη αυτή η διαδικασία –δικαιολογημένα θα έλεγα– θα φέρει τα πάνω κάτω στο ζευγάρι, που έμαθε να ζει τόσα χρόνια μέσα σε ένα συγκεκριμένο “σχήμα”.

Εξαιτίας του έργου, μπορεί να αρθεί μια πολύ συνηθισμένη σύγχυση. Πολύς κόσμος ταυτίζει ταυτότητα και σεξουαλική προτίμηση. Δεν έχουν όμως σχέση μεταξύ τους. Η Φιόνα από μικρή είχε την αντίληψη ότι είναι άνδρας – πολύ πριν καταλάβει αν τις αρέσουν οι γυναίκες ή οι άνδρες. Αυτό είχε να κάνει με την ταυτότητά της, με το ότι ένιωθε ανοίκεια σε μια στερεοτυπική συμπεριφορά που όριζαν οι άλλοι γι’ αυτή. Αυτό πάντως που κάνει το έργο του Τζον Μπρίτεν να ξεχωρίζει, και ίσως ένας από τους λόγους που το οδήγησαν στη βράβευση, είναι ότι όλα αυτά τα σοβαρά ζητήματα που συζητάμε τώρα μεταξύ μας τα θέτει σε μια κανονική καθημερινότητα, χωρίς μελοδραματισμούς ή διδακτική διάθεση, όπου φυσιολογικοί άνθρωποι αναρωτιούνται για την αγάπη  και τη σεξουαλικότητα».

Κλεοπάτρα Μάρκου (Άλις)
«Η Άλις, όταν τη γνωρίζουμε, δουλεύει μάλλον σε μια ναυτιλιακή εταιρεία, έχει σχέση με τη Φιόνα και ζουν στο Ρόντερνταμ – δεν είναι τυχαία η τοποθεσία όπου διαδραματίζεται το έργο, αφού όπως λέει και ο συγγραφέας πρόκειται για ένα λιμάνι όπου όλα είναι σε μετακίνηση και ρευστά. Στην πρώτη πράξη βλέπουμε την Άλις έτοιμη να ανακοινώσει με ένα μέιλ στους γονείς της στην Αγγλία ότι είναι ομοφυλόφιλη –κάτι που το έχει κρύψει τόσα χρόνια– και για τη σχέση της με τη Φιόνα. Μόνο που την ίδια στιγμή η Φιόνα ανακοινώνει ότι θέλει να ζήσει τη ζωή της ως άνδρας και καταστρέφει τις ισορροπίες. Η Άλις στην Αγγλία είχε σχέσεις με άνδρες, στο Ρότερνταμ κατόρθωσε να ζήσει ως λεσβία, όπως ανέκαθεν ήθελε, και τώρα η γυναίκα που αγάπησε θέλει να γίνει άνδρας. Το έργο παρακολουθεί σε ένα χρονικό διάστημα τεσσάρων μηνών την προσπάθεια ενός ζευγαριού να σώσει τη σχέση και την αγάπη του ενώ αλλάζουν τα δεδομένα, αλλά και το πώς οι αποφάσεις τους επηρεάζουν τους άλλους – στο έργο εμφανίζονται και δύο φίλοι του ζευγαριού, φέρνοντας με αυτό τον τρόπο και το βλέμμα της κοινωνίας στο… θέμα. Το έργο έχει απίστευτο χιούμορ, είναι βαθιά ανθρώπινο και μιλάει με πολλή λεπτότητα και σεβασμό για σημαντικά θέματα και κυρίως για την αγάπη και την αποδοχή που οφείλουμε πρώτα στον εαυτό μας και κατ’ επέκταση στους άλλους. Είναι τελικά ένα έργο για την αναγκαιότητα της ορατότητας και του να ζει ο καθένας τη ζωή του με τον τρόπο που τη φαντάζεται καλύτερη γι’ αυτόν».

Πηγή: athensvoice

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 φυλομετάβαση, λεσβιες, θεατρο, Beton 7, Rotterdam, Τζον Μπρίταιν, Ραφίκα Σαουίς“Δεν θέλω να γίνω άντρας, απλά θέλω να σταματήσω να είμαι γυναίκα”. Αυτή η αφοπλιστική δήλωση διαταράσσει την ισορροπία και τα δεδομένα μίας σχέσης δύο ομοφυλόφιλων γυναικών. Παραμονές Πρωτοχρονιάς σε ένα τυπικό διαμέρισμα στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας δύο σύντροφοι καθορίζουν από την αρχή το πλαίσιο της σχέσης τους με ένα νέο ορισμό που απορρέει από την πρόθεση της Φιόνα να επαναπροσδιορίσει φύλο και να αλλάξει όνομα. Η βαθιά αμοιβαία αγάπη θα θέσει και από τις δύο πλευρές καίρια ερωτήματα και θα εισπράξει ειλικρινείς απαντήσεις. Κι εντέλει η βαθύτερη αξία του έρωτα, η κατανόηση, θα απορροφήσει την πίεση και δεν θα επιτρέψει να διαρραγεί η σχέση.

Όλα αυτά συμβαίνουν στο θεατρικό έργο «Rotterdam», στη γλυκόπικρη κωμωδία του καινοτόμου Βρετανού συγγραφέα Τζον Μπρίταιν (Jon Brittain) που τιμήθηκε με βραβείο Ολιβιέ στην πρόσφατη τελετή των θεατρικών διακρίσεων τον περασμένο Απρίλιο.

Το έργο που παρουσιάζεται για πρώτη φορά επί ευρωπαϊκού ηπειρωτικού εδάφους και συγκεκριμένα στην Αθήνα από την Πέμπτη 28 Δεκεμβρίου στο Κέντρο Τέχνης και Πολιτισμού Beton 7 (Πύδνας 7, Κεραμεικός) κέρδισε και το θεατρόφιλο λονδρέζικο κοινό. Οι σκηνές της βρετανικής πρωτεύουσας το φιλοξένησαν για 18 μήνες αρχής γενομένης από τη σκηνή του Θέατρου «503» τον Νοέμβριο του 2015. Διθυραμβική η κριτική στον Guardian κάνει λόγο για «λαμπρή μελέτη της αγάπης και της σεξουαλικότητας».

Η παράσταση επίκαιρη κοινωνικά αλλά και πολιτικά για τα ελληνικά πράγματα έρχεται μετά την πρόσφατη ψήφιση του νομοσχεδίου που αφορά τις διεμφυλικές ταυτότητες και παρουσιάζει με τρόπο σαφή και κατανοητό ένα φαινομενικά περίπλοκο ζήτημα εστιάζοντας στο φύλο, την ταυτότητα και την αγάπη.

Ο Τζον Μπρίταιν δημιούργησε ένα πρωτοποριακό παιχνίδι, με εις βάθος αναγνώσεις χαρακτήρων. Μια κωμωδία με “καυτές” ερωτήσεις σχετικά με την αγάπη και την ταυτότητα σε έναν κόσμο όπου όλοι θέλουν να αγαπούν και να γίνονται αποδεκτοί. «Όλα όσα έχω γράψει τα επεξεργάζομαι από ένα είδος <κωμικής> γωνίας. Είναι πιστεύω ένας εξαιρετικός τρόπος να ανοίξουμε σε νέες σκέψεις», λέει ο Μπρίταιν.

Η παράσταση που μεταφέρθηκε αργότερα στο Trafalgar Studios 2, στο off Brodway της Νέας Υόρκης ως μέρος του αφιερώματος «Brits Off Broadway» και αυτές τις μέρες παίζεται στο Λος Άντζελες, παρουσιάζεται σε μετάφραση της Ισαβέλλας Μαργάρα και σκηνοθεσία του Μάριου Παναγιώτου.

Τον ρόλο της Φιόνα/Έιντριαν ερμηνεύει η Ραφίκα Σαουίς που πρόσφατα τιμήθηκε η πρόταση της με το βραβείο Ίψεν στην Νορβηγία. Το έτερο ήμισύ της, την Άλις, η Κλεοπάτρα Μάρκου. Τους ρόλους του Τζος και της Λέλανι ο Γιώργος Σύρμας και η Μαρία Δαμασιώτη αντίστοιχα.

Την παράσταση υποστηρίζει το «Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών» (Σ.Υ.Δ.) και η πρόεδρός του Μαρίνα Γαλανού.
 
INFO
Πού: Κέντρο τέχνης και πολιτισμού Beton 7 (Πύδνας 7, Κεραμεικός)
Πότε: Από τις 28 Δεκεμβρίου και για 25 Παραστάσεις (Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή).
Ώρα έναρξης: 9 μ. μ.
 
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση: Ισαβέλλα Μαργάρα
Σκηνοθεσία: Μάριος Παναγιώτου
Σκηνικά-Κοστούμια: Κωνσταντίνα Κρίγκου
Φωτισμοί: Βασίλης Κλωτσοτήρας
Βοηθός σκηνοθέτη: Αθηνά Μπαλτά
Φωτογραφίες: Νίκη Ψυχογιού
 
Τους ρόλους ερμηνεύουν οι ηθοποιοί:
Φιόνα/ Έιντριαν: Ραφίκα Σαουίς
Άλις: Κλεοπάτρα Μάρκου
Τζος: Γιώργος Σύρμας
Λέλανι: Μαρία Δαμασιώτη
Αποδοχή
Χρησιμοποιώντας τη σελίδα αυτή, συναινείτε στη χρήση cookies. Περισσότερα...