Η μεταχείριση των λεσβιών στα μέσα ενημέρωσης

Τα μέσα ενημέρωσης συνήθως σιωπούν για το "L" στην LGBTQ κοινότητα χωρίς δεύτερη σκέψη. Οι σαπφικές, πιο γνωστές ως λεσβίες, συχνά βρίσκονται στο περιθώριο στα queer μέσα ενημέρωσης. Ενώ τα γκέι μέσα, όπως το "Red, White and Royal Blue", απολαμβάνουν παγκόσμια δημοτικότητα, οι λεσβίες δεν μπορούν παρά να αναρωτηθούν πότε θα έρθει η σειρά τους να βρεθούν στο προσκήνιο.

Τα queer μέσα ενημέρωσης, όπως και όλα τα είδη μέσων, εξελίσσονται συνεχώς. Με ταινίες όπως το "Brokeback Mountain", το "My Own Private Idaho" και το "Maurice", οι γκέι πρωταγωνιστές κυριαρχούν στον queer κινηματογράφο. Αν κάποιος γύριζε την ερώτηση και ζητούσε να αναφέρει τρεις ταινίες με λεσβιακούς πρωταγωνιστές, το κοινό ίσως να δυσκολευόταν. Οι γκέι άνδρες κατέχουν μια εξέχουσα θέση στα queer μέσα λόγω της συχνής παρουσίας τους σε ταινίες, τηλεόραση, λογοτεχνία και άλλα μέσα. Είτε η αναπαράσταση είναι θετική είτε αρνητική, άλλες σεξουαλικότητες βρίσκονται στο περιθώριο λόγω της εμμονής της κοινωνίας με τα γκέι ζευγάρια, όπως φαίνεται από την επιτυχία σειρών όπως το "Heartstopper", που ανανεώνεται συνεχώς, ενώ σειρές με λεσβιακούς χαρακτήρες, όπως το "First Kill", δεν συνεχίζονται πέρα από την πρώτη σεζόν.

Με την πρόσφατη κυκλοφορία της δεύτερης ταινίας της σκηνοθέτιδας Έμμα Σέλιγκμαν, "Bottoms", το ζήτημα της εκπροσώπησης των λεσβιών, ή μάλλον της έλλειψης αυτής, επανήλθε. Η Σέλιγκμαν, σε αντίθεση με πολλούς άλλους σκηνοθέτες, επιδιώκει ενεργά να ενσωματώσει την queer ταυτότητα στις ταινίες της για να επεκτείνει την προβολή της λεσβιακής παρουσίας.

"Εμείς [η Ρέιτσελ Σέννοτ και η Έμμα Σέλιγκμαν] ξέραμε ότι θέλαμε οι πρωταγωνίστριες να είναι εκνευριστικές και ανυπόμονα queer κορίτσια. Ίσως υπήρξε κάποιο μέρος μου που ήθελε αυτά τα κορίτσια να νιώθουν ενδυναμωμένα γιατί εγώ δεν ένιωθα ενδυναμωμένη στο λύκειο. Δεν ήμουν ανοιχτή. Το μόνο που ήθελα να δω ήταν queer κορίτσια σε αυτήν την εφηβική κωμωδία που ήθελα να είχα δει", δήλωσε η Σέλιγκμαν.

Οι λεσβίες σπάνια βλέπουν τα μέσα τους να ανθίζουν από μόνα τους. Επιστρέφοντας στο "First Kill", αν και δεν είναι η πρώτη λεσβιακή σειρά που αδικείται, τα queer κορίτσια ήλπιζαν ότι θα έβαζε τέλος σε αυτήν την τάση. Η αποτυχία σειρών όπως το "The Wilds", το "Willow" και το "I Am Not Okay With This" να συνεχίσουν πέρα από την πρώτη σεζόν πρέπει να χρησιμεύσει ως καμπανάκι και να αναδείξει το πρόβλημα της αναπαράστασης στα μέσα.

Οι γυναίκες στα μέσα ενημέρωσης αγωνίζονται με την ανάγκη να συμμορφώνονται με ορισμένα στερεότυπα. Η λεσβιακή ταυτότητα συνήθως δεν ταιριάζει με την παραδοσιακή αφήγηση που θέλουν να βλέπουν οι θεατές. Στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο, η λεσβιακή ταυτότητα συχνά προβάλλεται ως πρόβλημα, φετίχ ή μια εμπειρία άσκοπης σύγκρουσης, όπως στο "Euphoria", το "XO, Kitty" και το "Blue is the Warmest Color". Αυτού του τύπου οι αναπαραστάσεις βλάπτουν την κοινότητα και δείχνουν τις λεσβίες με μονόπλευρο τρόπο. Οι λεσβίες βιώνουν ένα φάσμα συναισθημάτων και θέλουν την αγάπη τους να αναπαρίσταται με τρόπο που να τους δίνει σεβασμό.

Αν και σειρές όπως το "The L Word" αφηγούνται διαφορετικές ιστορίες για τις λεσβίες, σειρές με λεσβιακούς πρωταγωνιστές παραμένουν συχνά αόρατες και δεν κάνουν τόσο θόρυβο στην queer κοινότητα.

Ενώ η επιτυχία σειρών όπως το "The L Word", το "Killing Eve" και το "Dickinson" αποδεικνύει την πίστη ότι οι λεσβίες αξίζουν την εκπροσώπηση και έχουν φωνή στα μέσα ενημέρωσης, το κοινό πρέπει να επιθυμεί να επεκτείνει την επιρροή των λεσβιών, καθώς δεν λαμβάνουν την ίδια αναπαράσταση με άλλες ομάδες.

Η σάπφικ – κοινώς αναφερόμενη ως λεσβιακή – λογοτεχνία, κινηματογράφος και δημοφιλείς καλλιτέχνιδες παραμένουν σχετικά σπάνιες στα mainstream μέσα. Μια απλή αλήθεια εξηγεί αυτό το ζήτημα: Το κοινό δεν ενδιαφέρεται για λεσβιακό περιεχόμενο εκτός αν εξυπηρετεί έναν σεξουαλικό σκοπό. Το 2022, η λέξη "lesbian" ήταν ο πιο αναζητούμενος όρος σε διάφορους ιστότοπους για ενήλικες και διατηρούσε τις υψηλότερες θέες στη βιομηχανία ταινιών ενηλίκων, αλλά δεν κατάφερε να διαρκέσει πέρα από την πρώτη σεζόν σε τηλεοπτική σειρά χωρίς επαναλαμβανόμενα σεξουαλικά στοιχεία, όπως αυτά στο "Orange is the New Black".

"Νομίζω ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά στο πώς τα μέσα αναπαριστούν τις λεσβιακές σχέσεις σε σχέση με τις γκέι σχέσεις. Έχουμε πολύ μεγάλες σειρές με άντρες. Η λεσβιακή αναπαράσταση που υπάρχει είναι συνήθως είτε δευτερεύοντες χαρακτήρες, είτε σκοτώνονται, είτε η σειρά τους ακυρώνεται νωρίς. Πείτε μου μια σειρά που έχει κεντρική λεσβιακή πρωταγωνίστρια και αυτή δεν είναι το μόνο χαρακτηριστικό της προσωπικότητας. Δεν μπορώ να σκεφτώ καμία, αλλά μπορώ για τους άντρες", είπε η μαθήτρια Λάιλα Σαίν.

Οι λεσβίες ελπίζουν για καλύτερη αφήγηση και αυθεντική αναπαράσταση στα μέσα ενημέρωσης. Αξίζουν την εμφάνιση νέων λεσβιακών καλλιτεχνών που θα διηγηθούν σάφικες ιστορίες και θα ενισχύσουν την λεσβιακή αγάπη μέσα από τους στίχους τους. Οι σάφικες κοινότητες λαχταρούν να δουν περισσότερες αθώες λεσβιακές ιστορίες αγάπης, όπως το "Everything Sucks!", χωρίς τον φόβο της ακύρωσης. Επιπλέον, αξίζουν τις δικές τους εκδοχές λεσβιακών μέσων, όπως το "Love, Simon", το "Boy Erased" και το "Young Royals". Η αναπαράσταση έχει σημασία και όλοι αξίζουν να δουν τις ιστορίες τους να λέγονται στα μέσα ενημέρωσης.

Αποδοχή
Χρησιμοποιώντας τη σελίδα αυτή, συναινείτε στη χρήση cookies. Περισσότερα...